четвер, 27 грудня 2018 р.

346 МІНІАТЮР З СУЧЕВІЦЬКОГО ЧЕТВЕРОЄВАНГЕЛІЯ 1595-1606 РР.

В неділю 15 липня, докладно всередині літа, після Божественної Літургії в Монастирі Путна та обіду там же, ми з польськими друзями в другій половині дня прибули до Сучевіци. Раз-у-раз зривався дощ. Після оглядин цього монастиря (жіночого), зроблення собі численних світлин під зовнішніми та внутрішніми стінописами, ми зайшли до монастирської крамниці. Серед книжок, які я там придбав (усе чудесні речі!), було й перевидане Четвероєвангеліє кінця XVIпочатку XVII століть.

Первотвір його – церковнослов’янський. Адже Молдавське князівство в ту епоху, по-перше, використовувало церковнослов’янську мову як богослужбову та документаційну, по-друге ж, мало численне україномовне населення. Перевидання 2016 року має всі мініатюри, однак зроблене вже з румунським текстом самих Євангелій:

TETRAEVANGHELUL ILUSTRAT CU 346 DE MINIATURI. MĂNĂSTIREA SUCEVIŢA 2016. 334 CC.

Четвероєвангеліє з мініатюрами було виготовлене на замовлення молдавського господаря Єремії Могили (Ieremia Movilă), дядька знаменитого київського митрополита Петра Могили. Єремія Могила народився 1555 року, був молдавським господарем у 1595-1606 роках, з кількамісячною перервою 1600 року. В час свого князювання він і замовив це Євангеліє (остання – посвятна – мініатюра зображає господаря з усією родиною).

Ось тут усі 346 прекрасних мініатюр з цього унікального видання. Файлів з мініатюрами – 333 (деякі мініатюри об’єднані, і я тільки в одному випадку попросив сканувальника розділити їх). Скани зроблено якісно, наскільки видання давало на це змогу. Номер кожної мініатюри відповідає сторінці видання, де вона розміщена. Якщо на сторінці кілька мініатюр, то після номера сторінки вказано підномер, напр., 007_3. Кожну мініатюру зідентифіковано з євангельським текстом, який вона ілюструє (на це мені пішло добрих 10 годин праці!), подано по змозі точне євангельське посилання.

Роблячи ці «ідентифікації», я з трепетом занурився у євангельський текст, у всю його неймовірну динаміку і силу, яка не може не вражати, не захоплювати. Все-таки це в якомусь сенсі текст нерукотворний, хоч би які дослідження біблістів-новозавітників розмонтовували його. Текст, який є шифром і феноменом – повторюю Новосільського.

Немає коментарів:

Дописати коментар