пʼятницю, 29 січня 2016 р.

П’ЯТЬ ФЕСТИВАЛІВ

2011:


Знайомство. Майстер-клас із піснеспівів Всенічного чування на Успення Пресвятої Богородиці. Грузинський хор «Сахіоба» у греко-католицькій церкві Ярослава. «Казачий круг». Неймовірні покаянні пісні Адама Струґа.
Після фестивалю - приїзд до Ярослава на «авдиції» в кінці вересня. Латинська Меса з Робертом у Патмосі на Хуторівці.
Потім поїздка до Ополя, результатом якої стали майстер-класи в Камені-Шльонському.
Рекламне відео з ХІХ-го фестивалю 2011 року:


2012:

Основний майстер-клас був - «Месія» Генделя. Я провадив додатковий - вірменський «Ареваґалі Жам». Я ділив кімнату з Володимиром Дацюком, якого витягнув на це тижневе диво. І приїхав чудесний о. Йоахім Вальошек! Неймовірний досвід - спільний Парастас у гр.-кат. церкві з румунським хором Byzantion під орудою Адріяна Сирбу. Ніколи в житті цього не забуду, вперше я був у живому морі-досвіді візантійської музики. Та й репетиції їхні були чудові.
На Ареваґал приїжджав тер гайр з тіругі.
Знайомство з Люциною, що обернулося МК у Лодзі в липні 2013.
Додому до Львова забрав о. Йоахіма і Влодка Дацюка.
У жовтні - подорож до Вірменії.

ПЛАЧУ І РИДАЮ, ЄГДА ПОМИШЛЯЮ СМЕРТЬ

Калофонічна самогласна стихира св. Йоана Дамаскина.
Глас 8. Румунський хор BYZANTION під керівництвом Адріана Сирбу. 22 серпня 2012 року, Свято-Преображенський собор УГКЦ у Ярославі (Польща)


Той фестивальний тиждень серпня 2012 року був для мене дуже напруженим. Крім того, що я провадив майстер-клас із двох вірменських богослужінь добового кола, директор фестивалю Мацєй Казінський попередив мене, що зі мною хоче щось спільно зробити Адріан Сирбу, який приїжджає до Ярослава зі своїм хором із Ясс.


Однак уже перша репетиція з хором BYZANTION мене вразила й піднесла настільки, що я забув про втому. На репетиціях Адріан, зокрема, пояснив, про що він мене просить. Я мав прорецитувати Пс 90 та Пс 50 польською мовою так, щоб це вписувалося в стилістику візантійської музики, прочитати похоронного Апостола (І Сол 4,13-17), перед кожним ірмосом канону - зачитувати його в польському перекладі, а в самому кінці концерту-молитви - заспівати наше традиційне галицьке «Вічная пам’ять» соло, після чого з румунським «Вечніка поменіре» мав вступити BYZANTION. На репетиції приходив і Влодко Дацюк. Ми з ним чекали 22 серпня, уявляючи собі, яка то буде велич, якщо вже на репетиціях пережили таке потрясіння.
Всі ці піснеспіви (майже повністю Чин Парастасу і Похорону) прозвучали 22 серпня 2012 року в греко-католицькій Преображенській церкві Ярослава. Людей було так багато, що складалося враження: ще трохи, і вони висітимуть на церковних «павуках». Вирішено було, що це виглядатиме ніби як концерт похоронних церковних піснеспівів візантійсько-румунської традиції. Хоч насправді була молитва. Особливо вражений був наш великий друг о. Йоахім Вальошек, спеціаліст із григоріанського хоралу.
Тут даю посилання на два відео: стихира «Плачу і ридаю» (соліст Адріан Сирбу):
Пла́чу і рида́ю,
коли́ помишля́ю смерть,
і ба́чу, як у гроба́х лежи́ть
на о́браз Бо́жий сотво́рена на́ша краса́ –
потво́рна, і безсла́вна, і не ма́є ви́гляду.
О ди́во, що се за таїнство з на́ми ста́лося!
Як переда́лися ми тлінню?
Як припрягли́ся сме́рті? –
воістину повелінням Бо́га, як напи́сано;
Він же подає́ тим, що преста́вилися, упоко́єння.


та Статії Парастасу:

2013:

Головний МК - богородичні піснеспіви в рамках Vespro della Beata Vergine Монтеверді. Пізнання - спершу через нейсприйняття, а потім через захоплення і схвалення - способів співу Марселя Переса, ведучого того головного МК. Я відпочивав. Йоланта з Байонни.
Псалми Ґомулки. Найуспішніше виступила з ними «Хорея Козацька».


Якоже вірний послідовник, я стою в першому ряді - майстер-клас Марселя Переса - латинські богородичні антифони. Ось воно, західне православ’я!

2014:

Головний МК знову мій - Літургія св. Йоана Золотоустого. Були Влодко Дацюк та Юля Цвях. Постійне переживання за війну в Україні. Знов чудовий - мабуть, найкращий на всьому фестивалі - концерт «Хореї Козацької». А може, я необ’єктивний. На фестиваль приїхала по моїй рекламі Ґося Домініковська. Знов був Марсель Перес, на цей раз він провадив староримські літургійні піснеспіви. Поминання упокоєного Лікургоса Ангелопулоса, особливо на завершальному концерті та на месі в кінці фестивалю.

Відео з тропарем-кондаком Преображення та прокіменом-алилуя:

2015:

На фестиваль я їхав разом з Олевнічаками та Люциною, що приїжджали на день до Львова й були у Вірменці на Літургії.
Два неймовірні досвіди: Laudario di Cortona під орудою Патріції Бові та Ludus Danielis - літургійна драма XII століття. Ще більша дружба з ґданьщанами.
Я ходив на заняття з Робертом Пожарським - літургійні псалми в григоріянському восьмиглассі.

Відео: майстер-клас ранньоіталійських (ХІІІ ст.) «хвалитних» піснеспівів (Laudi) під керівництвом Патріції Бові (Patrizia Bovi). На жаль, у цьому майстер-класі я за браком часу участи не брав. Але який був фінальний концерт!... Я слухав їх і розумів, який я і далекий, і близький від Бога водночас. Далекий - бо своїм лукавим звичаєм життєвим не перебуваю на рівні цієї всесвітлої музики. Близький - бо ось Господь Сам до мене через неї тут промовляє:


Немає коментарів:

Дописати коментар