Слово Юрія
Новосільського на конференції в Більську-Підляському
(29 травня 1991)
Sztuka jako kapłaństwo królewskie
wypowiedź Jerzego Nowosielskiego na konferencji w Bielsku Podlaskim (29 maja 1991)
Переклав з польської © Андрій Шкраб’юк
Я хотів сказати про один з головних струменів мого
досвіду і моєї думки, так як вона розвивалася… Був період, коли я був дуже схильний
осмислювати споглядання немовби в строго догматичних рамках того, що в Церкві
сказано чи постановлено про мистецтво та про ікону… Але в даний момент я щораз
більше відходжу від такого звужування проблематики через прив’язування її чи то
до історичних, чи то до канонічних, чи то до догматичних – якщо хтось так хоче
– рішень історичної Церкви.
Шановна громадо, я почав би, може, трохи з іншого
кінця. Сказано, що світ прекрасний. Але де ж то написано і перевірено, що світ
прекрасний? Світ не мусить бути прекрасний. Ми знаємо, що природа, що світ
прекрасний – але краса не походить з емпірії реальности. Красу встановлюємо ми!
То ми канонізуємо і возносимо реальність, яка може бути потворною у своєму зоровому
впливі. Адже існують такі захворювання, коли споглядання зовнішньої реальности
є тортурою! То якийсь наш центр сублімації – може, це наш осередок серця? –
індиферентну в основі реальність, яку можна сприймати так або інакше, чинить
реальністю прекрасною.
Кожна нормальна людина, більш-менш психічно
здорова… в кожній такій людині відбувається процес трансформації індиферентної,
байдужої реальности у реальність прекрасну. Хоча б отой культ природи чи щось
на зразок цього… Натомість культура витворила собі спеціалізоване знаряддя такої
естетичної нобілітації видимої реальности. І цим знаряддям є, я вважаю,
мистецтво.
Треба підрубувати ту гілку, на якій ми сидимо. Бо
крім Псалмів, які славлять красу і лад світу, маємо в Біблії також Книгу Іова!
А це ж також Богонатхненний текст, правда? І він говорить щось зовсім інше, ніж
Псалми. Біблія це така книга – і Старий, і Новий Завіт, – де нічого не можна
сприймати односторонньо. Бо там на кожне «за» тут же знайдеться «проти»… Це
найдіалектичніша книга з витворених релігійними традиціями. І тому для мене це
є критерієм істини! Істинности Біблії. В Корані все узгоджується, шановна
громадо! Я читаю собі Коран потрохи… І тому мав рацію той черговий котрийсь
халіф, коли закінчили нищити Александрійську Бібліотеку – він запитав: А що там
є? Чи є там те, що в Корані? Воно непотрібне. А якщо щось більше – це треба
знищити… А в Біблії є все – на «так» і на «ні». І тому це для мене істинна
книга! А така книга і погляд, у якому все узгоджується – для мене завжди
підозрілі…
В описі Розп’яття, однак, є оте: «Боже мій, Боже
мій, чому Ти покинув мене?» А в Книгі Іова те, що читаємо в кінці, – Жихевіч
формулював, що це такий happy end для покріплення сердець… А справжній сенс
Книги Іова – в зануренні на саме дно розпачу. І вибачення, прийняття Бога ні за
що. Люблю Бога ні за що.
Приходить мені до голови ще щось, уже ближче до
богослов’я, бо насправді я намагався відіпхнути від богослов’я весь цей хід
думки. А зараз – немовби хочу повернутися. Отже, ця властивість, що ми можемо
реальність, сприйняття зовнішньої реальности преображати в позитивному сенсі,
що ми можемо називати її красою, – може, це благодать Святого Духа, Який діє в
історії людства?
Я хотів би трошки домопогти нашій пам’яті. Отож, я
сам десь уже написав – на основі Булгакова, – що богословське і філософське
мислення того періоду, коли засідав ІІ Нікейський Собор, було дуже низьке,
просто-таки примітивне. І Булгаков твердить, що Отці Собору просто не мали
знарядь, щоб правильно поставити проблему. Адже те, що Христа можна описати в
Його земній структурі, є арґументом для іконоборців! Тому що якщо ми описуємо
Христа в Його людській природі, то грішимо проти дефініції Халкидону, проти
іпостасного з’єднання, розділяємо Божу і людську природу однієї Божественної
Особи! Собор не впорався з проблемою, для мене особисто цей Собор є лише певним
передвістям того, що станеться у філософській думці, у містичному і
літургійному досвіді Церкви в другому тисячолітті. Це лише якийсь дороговказ,
що в цьому напрямку щось буде діятися. Але якби ми мали визнати Альфою й Омегою
дефініцію Другого Нікейського Собору, ми б, однак, не дуже могли базуватися на
цій дефініції. Це думка не моя, а Булгакова.
А розрізнення, що є ще тільки релігійним образом,
а що – вже іконою? Це важлива проблема. Я б тут звернувся до однієї аналогії,
а саме, до поняття священства в Церкві. Отже, Старий Завіт знає поняття тільки
царського священства, не знає поняття сакраментального священства, яке згодом
було виділене в процесі формування ієрархічних структур у Церкві. І сьогодні і
на Заході, і на Сході є дуже ясне розуміння, що сакраментальне священство,
себто, інакше кажучи, рукоположення – можливе тільки на основі існування
царського священства всього Народу Божого. Так само з тим специфічним
характером специфічно сакрального мистецтва, себто ікони. Якби не було
основоположної святости всього мистецтва, цієї фундаментальної святости, то
неможливим було б виведення, виокремлення певних виняткових ситуацій. Бо я не
заперечую, що ті найкращі, найчудовіші ікони є якимсь фокусуванням, якоюсь
вершинною точкою святости мистецтва. Але вона може існувати тільки тому, що все
мистецтво за своєю природою святе. Такі, приміром, ікони Ушакова з XVII
століття – це посередня стадія, з точки зору формального аналізу це вже певне
падіння, чисто художницьке. Зрештою, це визначив сам Ушаков, коли сказав, що
малювати треба не для того, щоб мати з цієї причини якісь дивовижні переживання
або провокувати чудеса, але для того, щоб пригадувати собі святих і наслідувати
їх. Сам звів на нижчий рівень своє малярство. Але це все-таки добре малярство,
як мистецтво – в тому першому значенні святости всього мистецтва – воно
безперечно належить до сфери sacrum. Натомість відступає від того
сакраментального священства, залишаючись на рівні царського.
Десь я вже написав чи сказав, що розвиток кожної
релігії відбувається певними етапами. Тут мушу зробити одне застереження:
релігію я розумію тільки як соціологічно-філософське явище, а не як релігійне
явище в значенні одкровенної релігії чи чогось такого. Але всі великі релігії
мають фази свого розвитку, і такі фази розвитку має також і християнство, якщо
воно розглядається як одна з великих світових релігій.
Отже – скажімо – в середньовіччі християнство
переживало фазу, яку ми могли б назвати естетично-містичною. Початок, аж до
початку другого тисячоліття, то була по суті перевага естетики, власне тоді
богослужіння і на Сході, і на Заході набирало остаточні форми. Потім настала
фаза містичного досвіду, а десь від середини XVIII століття, після певної
пустки, яку впровадив раціоналізм Просвітництва, деїзм та подібні тенденції, в
Церкві настала етична фаза. Навіть Віткєвіч зумів колись зауважити, що релігію
витіснить етика. Сьогодні в Церкві домінує орієнтація на етику і верховенство
етики – над містикою, над естетикою і над богослужінням. І тому сьогодні є
атрофія, хаос літургійних форм, атрофія мистецтва – а з містикою теж Бог знає
що діється… Про це знають самі містики, не нам судити. І така ситуація жахливо
невигідна для мистця в Церкві і для мистецтва в Церкві. Мистець відчуває себе
непотрібним! І тут я хотів би звернути увагу на неймовірно прикру річ, бо
йдеться не про те, що є така тенденція в Церкві чи… Це певні характерологічні
елементи людських типів. Етичний тип – тобто такий, який любить порядок і чинить
згідно з нормою, – психологічно черствий, мало вразливий на естетичні чи
містичні вартості. Нормативна людина не любить мистецтва! Бо мистецтво
перевертає їй усе догори ногами. Мистецтво їй весь світ перевертає догори
ногами, а вона любить, щоб у неї все було поскладано до пуття, так щоб усе було
правильно і щоб вона в кожній ситуації точно знала, що їй думати і як чинити.
Така тенденція домінує в Церквах – а в Католицькій Церкві особливо, в
Православній меншою мірою, в протестантських радше так, як у Католицькій. А
оскільки така тенденція домінує, то й така формація вірних застосовується через
церковне навчання. Й оскільки так діється – ситуація мистецтва, краси, літургії
і містики в Церкві неясна. Бо домінує і керує Церквою «етичний тип». І психіка
людини етичної. То вся та систематика: догматична етика, нормативна, ситуативна
етика, казуїстика – то все ті дилеми, особливо в Римо-Католицькій Церкві. яка
любить упорядковувати явища.
«Етичний тип» – він, звичайно ж, такий, що не
спалив би сьогодні єретика на вогнищі за єресь; в інших системах, може, й
спалив би, але сьогодні справи стоять так, що радше не спалив би… Натомість те
добро, яке походить від Бога, набагато таємничіше від добра, яке людина
спроможна собі придумати, скомпонувати і скодифікувати. І це мусить бути
сказане.
Мені здається, що ця фаза – ну, я до того не
доживу, – але ця фаза домінування етики в житті Церкви промине і надійде ще
якась інша фаза, яку я не здатний передбачити і яка, можливо, буде синтезою
якихось попередніх фаз. А може, з’явиться ще щось цілковито нове, але я не
пророк.
Наукова сесія в
парафіяльному домі при православній церкві св. Миколая в Більську-Підляському
була організована 29 травня 1991 року з нагоди виставки малярства Юрія
Новосільського у Ґалереї «Арсенал» у Білостоку. Учасники спершу оглядали
запроєктований мистцем баптистерій, потім зібралися на зустріч і дискусію.
Учасниками конференції були зокрема: Зофія і Юрій Новосільські, Кристина
Зволінська, Войцєх Скродзький, Мірослав Шевчук, о. Генрик Папроцький, о.
Леонтій Тофілюк, Леон Тарасевіч, Ян Тшупек, Ян Міхальський, Маґдалена Сіверська
та Александр Ґріґоровіч.
Немає коментарів:
Дописати коментар